Archief Kersttoernooi

Ben Bruggers wint Kersttoernooi 2013-2014

In de sfeervolle ambiance van wijkcentrum D’n Houtenhoek streden een dertigtal schakers en schaaksters in 5 ronden om de vele fraaie kerstprijzen.

In de grote hoofdgroep was het letterlijk tot de laatste seconde spannend wie als winnaar uit de bus zou komen.

Pim Blijlevens uit Mierlo won in de laatste seconde van Deurnenaar Ben Bruggers, doch met een half weerstandspunten meer mocht laatstgenoemde zich toch eindwinnaar noemen en de bij deze titel behorende beker van voorzitter ger dekker in ontvangst nemen.

Pim Blijlevens werd dus 2e en Tibor Hurkmans werd 3e. Ook de nrs 4, 5 en 6 te weten Jan Broekhuis (Gardé Maarheeze), Johan Wuijts (HSC Helmond) en Dolf Leesberg behaalden evenveel punten als Tibor Hurkmans. Echter met aanzienlijk minder weerstandspunten.

In de jeugdgroepen werd een halve competitie gespeeld.

In groep 1 werd Marijn Bellemakers de trotse winnaar. Hij moest slechts remise toestaan aan Jonas Ramaekers. Laatstgenoemde werd ongeslagen 2e. maar verloor nog een half puntje aan moeder Janny Hermans. Twan Mennen werd in deze groep met 3 punten 3e.

In de andere jeugdgroep ging de zege en de overwinningsplaquette naar Luc Verbrugge. Hij verloor, evenals Pieter Bellemakers, slechts één partij. Het onderling duel besliste Luc echter in zijn voordeel. Derde werd in deze groep Faas Ramaekers.

Ben Bruggers

10,0

9,5

Jan Mascini wint Kersttoernooi 2011-2012

Kerstschaaktoernooi Deurne prooi voor Eindhovense topschaker.

Het kerstschaaktoernooi van Schaakvereniging Deurne, in wijkcentrum D’n Houten Hoek, op donderdag 15 dec. j.l. is een groot succes geworden. Enerzijds vanwege de grote belangstelling bij club- en thuisschakers, anderzijds vanwege de ondersteuning door Deurnese winkeliers.

In de B-groep werd de jeugdige Martijn v.d. Nieuwenhuizen winnaar door in een barrage jeugdlid  Marijn Bellemakers te verslaan.

Eindstand B-groep:

1.       Marthijn v.d. Nieuwenhuizen;

2.       Marijn Bellemakers

3.       Christhian v. Schijndel;

4.       Janny Hermans;

5.       Jonas Ramaekers;

6.       Faas Ramaekers;

7.       Pieter Bellemakers;

8.       Twan Mennen.

Voor de A-groep waren hooggekwalificeerde spelers komen opdagen, woonachtig in het peelgebied, Helmond, Eindhoven e.o.. Oud-Deurnenaar Dr. Jan Schot, gepromoveerd wetenschapper, kon een tweede promotie nu niet waar maken: het was Jan Mascini uit Eindhoven die slechts één gelijkspel toestond en met 4,5 punten uit 5 ronden met de eer ging strijken.

Veel deelnemers konden aan het eind van een mooie schaakavond huiswaarts keren met één of meerdere prijzen beschikbaar gesteld door Deurnese winkeliers. Voorzitter Ger Dekker dankte de leden van de activiteitencommissie voor hun inzet en keek al een jaar vooruit: om dit schaakfestijn weer vorm te willen geven.

Eindstand A-groep:

23.   Antoon Luijkx 1 p.;

24.   Rick Peters 0 p.

Tibor en Ger winnen Kersttoernooi 2010-2011

Ondanks het slechte winterweer waren er  25 schakers die de weg naar het altijd gezellige Kerstschaaktoernooi van Schaakvereniging Deurne hadden weten te vinden.

Zij streden in wijkcentrum D’n Houtenhoek in 5 ronden van elk een kwartier per persoon per partij om de vele prijzen, die de toernooicommissie bijeen had verzameld.

Het toernooi kreeg donderdag j.l., na een spannende slotfase,  twee winnaars: Clubkampioen Tibor Hurkmans bleef ongeslagen, doch moest twee remises tegen Leo Zibret en Johan Wuijts toestaan. In de laatste ronde moest hij  Ger Dekker naast zich dulden.

Laatstgenoemde was in de eindfase zijn zenuwen het best de baas en verloor alleen in de 2e ronde van jeugdlid Marthijn v.d. Nieuwenhuizen, die, ondanks het feit dat hij slechts drie partijen speelde, in de eindrangschikking toch winnaar werd van poule 3.

Dolf Leesberg, die een slechte start had en Frits Boudewijns, die tot de voorlaatste ronde nog aan kop ging, deelden in de Hoofdgroep de 3e prijs.

De Jeugd speelde in een aparte groep. Hier werd Michel Crooijmans ongeslagen winnaar. Tweede werd Frank Ramaekers en derde Martien v.d. Broek.

Het toernooi was een mooie reclame voor de schaaksport en voor de schaakvereniging Deurne in het bijzonder.

Eindstand hoofdgroep:

1. Tibor Hurkmans 4,0 punten (winnaar groep 1)
1. Ger Dekker 4,0 (winnaar groep 2)
3. Dolf Leesberg 3,5
3. Frits Boudewijns 3,5
5. Harrie Verbaarschot 3,0
5. Loek Verkooijen 3,0
7. Kurt Köhler 2,5
7. Johan Wuijts 2,5
7. Leo Zibret 2,5
7. Marthijn v.d. Nieuwenhuizen 2,5 (winnaar groep 3)
11. Kees van Hooidonk 2,0
11. Piet van Wetten 2,0
11. Helene Vermeulen 2,0
14. Thomas v.d. Nieuwenhuizen 1,5
15. Hennie Wolder 1,0
15. Nick v.d. Broek 1,0
17. Jip Dohmen 0,5

Eindstand jeugdgroep:

1. Michel Crooijmans 5,0 punten
2. Frans Ramaekers 4,0
3. Martien v.d. Broek 3,5
4. Christhian van Schijndel 3,5
4. Peter van Gompel 3,5
4. Lennaert Koolen 1,5
7. Jonas Ramaekers 0,0
8. Faas Ramaekers

Seizoen 2009-2010

Kerstschaaktoernooi gewonnen door Toine Verkooijen

Op donderdag 17 december 2009 organiseerde Schaakvereniging Deurne in Wijkcentrum D’n Houtenhoek haar traditionele Kerstschaaktoernooi.

Hoewel verschillende schakers vanwege slechte weersomstandigheden niet in de gelegenheid waren om de schaakzaal op tijd te bereiken, was het deelnemersaantal voldoende om er een gezellige schaakavond van te maken.

Winnaar van de hoofdgroep werd de meervoudig kampioen van S.V. Deurne: Toine Verkooijen. Hij ontving uit handen van voorzitter Ger Dekker de fraaie bij de toernooiwinst behorende beker. Met een puntje minder werd Harrie Verbaarschot 2e, op de voet gevolgd door Ger Dekker.

In de tweede groep ging de eerste plaats naar Piet van Wetten, die net als Thomas van de Nieuwenhuizen zonder puntverlies bleef.  Derde in deze groep werd Loek Verkooijen.

In de derde groep ging de overwinning naar Jip Dohmen. Hij won al zijn partijen. Martien Sauvé schreef met vier overwinningen de tweede plaats op zijn naam , terwijl Annie Schardijn derde werd. Zij won in de loterij tevens de dinerbon t.w.v. € 50,--

Al met al was het weer een gezellig toernooi met veel schaakplezier.

Tussen de ronden door kon kennis gemaakt worden met andere schaakvormen zoals het nieuwe Raindroppchess en het Trioschaak. Ook hier werd dankbaar gebruik van gemaakt.

Seizoen 2008-2009

Martien van der Sanden midwinterkampioen

Donderdag 11 december 2008 heeft Schaakvereniging Deurne haar jubileumjaar voortgezet met een tot Midwintertoernooi omgedoopt Kerstschaaktoernooi.

Er bleek zowel bij de jeugd als bij de volwassenen veel animo voor.
32 enthousiaste schakers vonden de weg naar D’n Houtenhoek, het thuishonk van SV Deurne.

In de pauze tussen het jeugd- en het seniorentoernooi werden twee jubilarissen naar voren gehaald.

Allereerst Harrie Verbaarschot; lid van Verdienste van de club, die vanwege zijn jarenlange inzet letterlijk en figuurlijk in de bloemetjes werd gezet.

Daarna werd Dolf Leesberg tot erelid van de vereniging benoemd. Voorzitter Ger Dekker overhandigde hem onder luid applaus en in het bijzijn van echtgenote Toos en zoon Sander een fraaie pen met inscriptie.
Dolf is de oprichter van de club, heeft veel kampioenstitels behaald en is op zijn 76e jaar nog steeds actief als secretaris, lesgever bij de jeugd en uitgever van het digitale clubblad van de vereniging.

De  Bokaal van het Midwinterschaaktoernooi werd uiteindelijk een prooi voor de Deurnese kampioen van 2006, Martien van der Sanden uit Mierlo.
Hij behaalde evenveel  punten als de Poolse gastspeler Jerzy Cebula en Harrie Verbaarschot, die vanwege het onderling resultaat, respectievelijk 2e en 3e werden.

4e Werd Tibor Hurkmans met een half punt achterstand, terwijl Ger Dekker en de verrassend sterk spelende Helène Vermeulen in dit selekte gezelschap op een half punt de 5e plaats deelden.

Volledige uitslag  senioren: (Allen uit 5 partijen)

1. Martien van der Sanden

2 pnt.
1 pnt. (uit 3)
1 pnt.

Bij de jeugd ging de titel in de hoofdgroep naar de Deurnese jeugdschaker van Griekse afkomst Michalis Theologou. Hij moest slechts een remise toestaan aan Martien v.d. Broek, die 2e werd. Op de gedeeld 3e plaats eindigden Erwin Gebroers en Martijn Meijer. In groep 2 ging de 1e prijs naar de ongeslagen Sylvane van Houts. 2e werd Thijmen Bos en 3e Ming Ebbinkhuizen.

Volledige uitslag junioren:

Groep 1 pnt  Groep 2 pnt