Ger Dekker jubileum groot succes

Zaterdag 2 oktober speelden maar liefst 14 schaakteams uit diverse windstreken 7 wedstrijden van elk een half uur in de geweldige ambiance van het museum De Wieger.

Dit t.g.v. het 50-jarig schaakjubileum van de 65 jaar geworden Ger Dekker.

Er waren teams uit het Westland; de eerste schaakvereniging van de jubilaris; er waren 3 sterke teams van de door hem opgerichte jeugdschaakclub Op Eigen Wieken uit Leiden; er waren twee teams uit Deurne, er was een drietal familieteams en er waren verschillende teams met spelers uit besturen, waarin Ger actief is geweest.

Na een spannende strijd ging de eerste plaats naar een team uit de regio. De familie Swinkels. Met Grootmeester Robin aan het topbord moest men slechts één matchpunt afstaan. Zij ontvingen elk een fraaie Parkerpen met inscriptie.

Verrassende 2e met slechts 1 punt achterstand werd het team van De Vaste Hand uit Veldhoven. Zij konden met de gewonnen  flessen wijn een feestje gaan bouwen.

Het combinatieteam van Kesckemét spelers (Hongarije) en winnaars Ger Dekker bokaal uit Leiden werd met 10 matchpunten 3e.

Gedeeld 4e werden de teams van Jeugdleiders Op Eigen Wieken en het team van de familie Willemze, beiden uit Leiden. De volledige uitslag is als volgt:

Eindstand na 7 ronden

MatchpuntenBordpunten
1. Familie Swinkels1322,5
2. De Vaste Hand1121,0
3. Combinatie Kesckmét / Ger Dekker bokaal10 17,0
4. Jeugdleiders Op Eigen Wieken9 17,0
5. Familie Willemze9 14,5
6. SV Schaakmat8 15,5
7. Besturenteam SV Deurne6 12,5
8. Motiefgroep Schaken / NBSB6 12,0
9. Combinatieteam 26 11,5
10. Familie Dekker6 11,5
11. Combinatieteam 15 13,0
12. Westlands Druivenschaaktoernooi4 9,0
13. SV Deurne3 11,0
14. Triple-Pion2 8,0

Persoonlijke score

De prijs voor de beste persoonlijke score per bord werd als volgt verdeeld:

Beste bord 1 speler was de tegenwoordig in Tilburg woonachtige Robin Swinkels met 6,5 uit 7 . Aan bord 2 was Arno Eliëns uit Amstelveen de sterkste + aan bord 3 Joost ´t Hart uit Veldhoven en aan bord 4 was het de  voor sv deurne uitkomende Piet van Wetten , die alle wedstrijden wist te winnen.

Simultaan Thomas Willemze IM

’s-Middags was er voor de jeugd uit Deurne en omgeving een kloksimultaan door Thomas Willemze de talentcoach van de KNSB. Thomas ontving in zijn eerste jaren nog schaakles van de Deurnese jeugdleider, doch is nu internationaal Meester.

Hij speelde op de binnenplaats van het museum maar liefst 30 partijen in een kloksimultaan.

Tegen Thijmen Bos en en Jip Dohmen verbruikte hij te veel tijd en boekte zijn enige nederlaag.  Twan Mennen wist het heel lang vol te houden.

De jeugdleden van Op Eigen Wieken kregen de complimenten voor hun goede spel.

Aan het eind van de feestelijke schaakdag werden, uit de goede oplossingen van het speciaal voor deze gelegenheid door schaakproblemist Bas de Haas uit Driebergen gemaakte schaakprobleem, nog vier prijzen verloot.

Na een enerverende schaakdag konden spelers en organisatie uitermate voldaan terugkijken.

Dankwoord Ger Dekker

Graag wil ik al mijn schaakvrienden en vriendinnen bedanken voor het geweldige schaakfeest dat we op zaterdag 2 oktober in het prachtige museum “De Wieger “ samen mochten vieren.

Er werden herinneringen opgehaald; er werd op het scherpst van de snede, doch op een sportieve manier gespeeld; er werd veel gelachen;  er werden blunders gemaakt, doch er werden ook prachtige partijen gespeeld. Kortom: Alle ingrediënten die schaken zo mooi maken waren aanwezig.

Met Tibor als stille, maar o zo belangrijke steunpilaar moest het wel slagen.

Ik was zeer vereerd dat zo vele schaakvrienden en jeugdleden van vroeger de moeite hadden genomen om naar Deurne af te reizen. En dat terwijl er alom in den lande diverse toernooien zijn die voor de aanwezige topschakers meer prijzengeld opleveren dan  dit jubileumtoernooi.

Dit jubileumtoernooi zal een mooi plaatsje op mijn harde schijf in blijven nemen.

Dat geldt ook voor de aanwezige jeugdleden van sv deurne, die de IFM Thomas Willemze zo leuk partij gaven. Zij waren met hun jeugdig enthousiasme de krenten in de pap.

Tevens wil ik ieder bedanken voor de warme woorden, de mooie kaarten; de kado’s en de enveloppen met inhoud. En van mijn dromen: een mooie fotoreis te maken – zal hierdoor werkelijkheid gaan worden.

Een definitieve bestemming heb ik nog niet, maar  uw bijdrage is  een mooie steun in de rug om dit te gaan realiseren. Héél erg bedankt allemaal !!!

Ger Dekker